Pacientská rada

 

Statut pacientské rady

Pacientská rada je poradním orgánem přednosty Onkologické kliniky a Komplexního onkologického centra FN Olomouc a přispívá k rozvoji a zlepšování kvality života pacientů a jejich blízkých. Rada slouží k získávání podnětů a zlepšování péče a kvality poskytovaných služeb. Účast v pacientské radě je dobrovolná. Členstvím v pacientské radě nevzniká nárok na odměnu.

Náplň a oblast působení pacientské rady (dále jen PR)

  • Navrhování a připomínkování tvorbu a aktualizaci vzdělávacích programů a materiálů pro onkologické pacienty a jejich příbuzné a blízké.
  • Navrhování a připomínkování tvorbu a aktualizaci vzdělávacích programů a materiálů k onkologické osvětě pro širokou laickou veřejnost.
  • Připomínkování vzdělávacích programů zdravotníků a to zvláště se zaměřením na komunikaci.
  • Podněty v oblasti zvyšování kvality zdravotní péče, psychologické, sociální a duchovní pomoci a seznamování se s výsledky auditních činností v této oblasti.
  • Podněty v oblasti zvyšování komfortu a bezpečnosti pacientů v nemocničním prostředí, poskytovaných služeb, zapojování příbuzných do péče o pacienty, stravování a kulturních akcích.
  • Podněty v oblasti práv a povinností pacientů, jejich příbuzných a blízkých při poskytování zdravotních služeb při hospitalizaci.
  • Prohlubování spolupráce zdravotníků s pacienty, pacientskými a podpůrnými organizacemi.
  • Podněty ke spolupráci s dobrovolníky.
  • Vedení kliniky může radu požádat o vyjádření k dalším aktivitám, které se pacientů a jejich blízkých bezprostředně týkají.

  • Členy PR navrhuje přednosta kliniky ve spolupráci s pacientskými organizacemi
  • Členem PR může být pacient nebo zástupce pacientské organizace. Tito členové mají hlasovací právo.
  • Období člena PR je tříleté a může se opakovat.
  • Zasedání PR se schází minimálně 2x ročně a dále dle potřeby.
  • Zasedání PR je 1x ročně veřejné a 1x ročně může být on-line, jinak se preferuje prezenční forma.
  • Na zasedání mohou být přizváni hosté.
  • Vedení kliniky vždy zajistí zástupce na zasedání PR.
  • Jednání PR svolává a návrh programu připravuje koordinátor na základě návrhů vedení kliniky, členů PR a aktuálních potřeb
  • Na žádost nejméně poloviny členů je koordinátor povinen svolat mimořádné zasedání PR
  • PR je usnášení schopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů. Hlasování může být on-line, pokud není možné prezenčně. Koordinátor zajistí potřebnou techniku a je třeba nahlásit nejpozději den před zasedáním rady.
  • Jednání řídí koordinátor, v jeho nepřítomnosti zástupce koordinátora.
  • Veškerých skutečnostech průběhu jednání PR sepíše koordinátor zápis. Koordinátor zápis rozešle nejpozději do 5 kalendářních dnů členům rady. Pokud nebudou připomínky k zápisu do 5 kalendářních dnů, bude zápis zveřejněn na …
  • Členství v PR není honorované
  • V odůvodněných případech koordinátor PR rozhodne o projednání a hlasování per rollam.

Hlasování per rollam probíhá v odůvodněných záležitostech, k jejichž projednání není možné nebo účelné svolat zasedání PR. Z rozhodnutí koordinátora PR jsou návrhy k projednání zaslány písemnou cestou (per rollam) všem členům PR ÚVN. Lhůta pro posouzení se stanovuje na minimálně sedm dní. Členové PR se k návrhu zaslanému per rollam písemně vyjádří, zda souhlasí či nesouhlasí. V případě, že nesouhlasí, uvedou i důvod svého nesouhlasu. Návrh per rollam se považuje za schválený, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů PR. Zápis o usnesení schváleném per rollam stvrzuje podpisem koordinátor. Koordinátor hlasování využívá jen v neodkladných případech.

Schváleno radou dne: 13.11.2025